Så kallade podcasts är formaterade ljudfiler som sänds via RSS-teknik.
En podcast är som nämnt en internetsändning som har lagrat ljudfiler. Mycket vanligt i podcasts är att programledaren elaborerar inom sitt gebit eller bjuder in gäster för ingående diskussioner. Podcasts är ofta förinspelade, alltså inte live-sända även om undantag finns. Bianca Ingrosso (Pernilla Wahlgrens dotter) har tillsammans med Alice Stenlöf gått ett steg längre och haft shower där de haft stora publikskaror samlade i arenor medan de pratat som om de vore i en podcast.
Vem som helst får spela in en podcast, detta tillåter yttrandefrihetsgrundlagarna. Däremot gäller de vanliga inskränkningarna i rättigheterna, det vill säga att hets mot folkgrupp (HMF), förtal och upphovsrättsliga intrång är strikt förbjudna.
Först måste man ha en idé som är gångbar och kan attrahera många nyfikna läsare. Därefter gäller det att övertyga framstående gäster att komma på besök till podden. Om kända personer kommer blir det ofta en god kedjeeffekt där alla parter blir nöjda. Ibland sker även uppgörelser bakom kulisserna, ofta om att gästen är sponsor och att poddförmannen då får i uppdrag att marknadsföra gästens intressen såväl direkt som subtilt.
Själva inspelningen idag är inga bekymmer ens för en lekman att sköta och hantera. Allt som krävs är en dator/smartphone, någon app som är ändamålsenlig och att man har lite känsla och finess när det kommer till sammansättningen. Att man har ett välsmort munläder behöver inte enbart vara positivt utan kan även vara en nackdel i mer seriösa diskussioner. Lyssnaren vill ibland att den som pratar vårdar sitt språk och artikulerar på ett förnämt sätt. Man måste även kunna hantera obekväm tystnad om man driver en podd, om inte så har man valt fel sysselsättning.
Poddsändningar har likt enkäter teman som den som driver podden nischar sig in på. Vanliga teman är psykisk ohälsa, klimat & miljö, djur & natur, politik & ekonomi med mera. Det finns en uppsjö av poddsändningar att ta del av både gratis och som betalversion. En poddsändning är vanligen 40-60 minuter lång. Detta beror på att det i längden blir påfrestande för den som orerar att tala oavbrutet i en timme, särskilt om inga gäster är inbjudna för en konversation.
Ett generellt tips när man ska välja ett tema är att rikta in sig på sådant man själv är intresserad av. Råder ointresse över något ämne lyser det igenom och lyssnarsiffrorna sjunker oaktat det faktum om huruvida de är intresserade av ämnet eller inte.
Poddsändningar konkurrerar främst med ljudböcker, strömmingstjänster för musik samt andra lyssningsmedium. Poddsändningar har fått sitt stora genombrott under 2010-talet och genererat många intäkter och gett oss nya namn att hålla i minnet.