Podcasts har under senare år fullkomligt exploderat. Det finns nog ingen som undgått detta populära medium och hur många roliga, skrämmande, intressanta och utbildande poddar det finns att ta del av. Det fina med detta medium är att det är väldigt demokratiskt. Alla som vill kan starta en podcast där de kan göra sin röst hörd eller dela med sig av sina historier och erfarenheter. Allt man behöver är en idé, inspelningsutrustning och ett redigeringsprogram.
För att en podcast skall bli framgångsrik gäller det dock att nå ut till användarna. Detta kräver att man syns och hörs. Ett tips kan vara att ta hjälp av proffs när det gäller marknadsföringen. Man kan till exempel anlita en webbyrå Stockholm som är expert på digital marknadsföring. Det innebär naturligtvis en finansiell investering men den kommer att löna sig i längden om man vill etablera en podcast.
Här följer en grundlig guide till hur man startar sin egen podcast. Steg för steg leder experterna genom processen och ger handfasta tips om hur man bör tänka när man startar sin egen podd. Det finns en del fallgropar och det gäller att ha planerat noggrant innan man sätter igång. Allra viktigast är kontinuitet. Man vill helt enkelt att det skall bli en vana för lyssnarna att ta del av ens podd. Det gör man enklast genom att släppa avsnitt med jämna mellanrum och gärna på en specifik veckodag.
Kom också ihåg att det faktiskt innebär en hel del arbete att driva en podd. Det kan tyckas enkelt, det är ju bara att sätta sig ner och spela in. Men riktigt så lätt är det inte. För att producera en bra podd krävs det både research och förberedelser, införskaffande av utrustning, efterbearbetning och klippning samt engagemang i marknadsföringen. Men trots detta arbete kommer det att vara värt det i slutändan när just din podd når ut till många uppskattande lyssnare.