Podcasts, eller poddar som man brukar säga, har blivit väldigt stort i Sverige de senaste åren och det har nog mycket att göra med den tekniska utvecklingen. I takt med att intresset för poddar ökat har det blivit allt enklare att spela in, redigera och publicera dessa med hjälp av olika appar och mjukvaror.
Det enda man behöver för att komma igång med sin första podd är egentligen bara en smartphone och en idé om ett ämne man vill prata om. Ljudkvalitet är förvisso viktigt när det gäller ett ljudbaserat medium som podcast men ett intressant ämne är ännu viktigare, så vida man inte redan är kändis med en stor fanbase.
Det finns poddar om nästan allting idag och det är mycket av tjusningen, att man kan nischa sig på ett väldigt specifikt område. Det kan till exempel handla om svensk historia, en resepodcast där man kan få bra tips inför sin weekend i Paris, eller så kan det vara en podd om en särskild sport som man besitter expertkunskap om.
En svensk podd som har hittat en unik nisch är Spelskaparna. Det är en podcast av Olle Landin, grundare av FEO Media AB som har utvecklat den populära mobilappen Quizkampen. I hans podcast intervjuas svenska spelutvecklare (men även några utländska ibland) som får berätta sin historia om hur spelutvecklandet började för deras del. Podden startade i början av 2016 och tar upp både de tekniska och affärsmässiga bitarna. Gästerna varierar med allt från programmerare, grafiska designers och musikkompositörer till personer som sitter på höga positioner inom företagen och har ett mer övergripande ansvar inom spelutvecklingen.
Allt från små indieutvecklare som gör spel helt på egen hand till personer från internationella speljättar som Electronic Arts medverkar i podcasten. Både spel för mobiler, datorer och spelkonsoler avhandlas och när man lyssnar på podden blir det tydligt hur många av spelutvecklarna som är självlärda och började en gång i tiden med att programmera på en Commodore 64 hemma på pojkrummet.
En av gästerna som medverkade tidigt i podden var Andreas Axelsson, en av grundarna till DICE, eller Digital Illusions som de hette på den tiden. Precis som många andra spelutvecklare har han en bakgrund ur den så kallade demoscenen som var stor under 1990-talet. Han var en av medlemmarna i demogruppen The Silents som Digital Illusions sedermera blev en avknoppning från.
Deras första spel kom ut 1992 och var flipperspelet Pinball Dreams till Amiga som var den mest populära speldatorn på den tiden. Två uppföljare i form av Pinball Fantasies och Pinball Illusions släpptes också innan man började gå över till att utveckla bilspel istället. Tio år efter att deras första flipperspel kom ut lanserade de Battlefield 1942, vilket blev startskottet för den extremt populära Battlefield-serien som är aktuell än idag.