Att Nordnet har varit en pionjär på området nätmäklare, aktiehandel och privatekonomi har inte undgått något med insyn på området. Tidigt profilerade sig banken, som tillsammans med Avanza bröt storbankernas monopol i början på 2000-talet, som en mindre aktör på privatspararens sida. Alla skulle ha möjligheten att investera i aktier och det skulle heller inte vara för dyrt. Informationen om hur storbankerna länge tagit ut alldeles för höga avgifter gentemot sina kunder var något som både Nordnet och deras konkurenter inom nätmäkleriet tryckte hårt på. Deras mål var redan från början att vara en rättvis bank som både var billigare än andra och som utbildade sina kunder mer än andra. Ett koncept som visat sig väldigt framgångsrikt när det kommer till antal avslut samt nöjda kunder.
Med bloggar och artiklar får bankens kunder ständigt ny information som får dem att bli bättre sparare. Nordnets aktiepod är ett steg i samma riktning.
Analyser och makrosnack dominerar
Varje vecka snackas det om olika aktier. Under rapportsäsong går programledarna och gäster igenom de senaste resultaten och även makrorelaterade händelser gås igenom i hänsyn till bankens kunder och vad för effekt nämnda händelser skulle kunna ha för dem.